woensdag 28 december 2011

Mijn allereerste stage-ervaring. 30/11/11 - 2/12/11

Goeiemorgen, goeiemorgen. Hier zijn we weer, hallo. 
Elke morgen, elke morgen, groeten wij elkander zo.
Eens kijken hier, eens kijken daar en zwaaien naar elkaar.
Alle kindjes komen graag, weer naar onze klas vandaag.


Dit was het liedje dat ik voor de allereerste keer mocht zingen op mijn stage. De allereerste dag, ik moest het onthaal al geven. Dit was enorm spannend. Maar de kleuters deden allemaal heel enthousiast mee. Het onthaal verliep heel vlot. 


Na mijn allereerst onthaal moest ik ook nog het liedje ' Pietenhoeden' aanleren. De kleuters kenden het al, dus moest ik gewoon een variatie met mijn materiaal gebruiken. Ik maakte prenten die bij het liedje pasten en stopte die en de zak van Zwarte Piet. Om de beurt mocht een kleuter een prent uit de zak nemen. Daarna was het de bedoeling dat ze de prenten in de juiste volgorde van het liedje legden. En dat lukt heel goed, alweer een geslaagde activiteit. 


De Sint kwam dan ook nog op bezoek, wat een hele belevenis was voor de kleuters. Ze kregen die donderdagmorgen allemaal hun zwarte pietenmuts op hun hoofd en we shminkten hun wangen zwart. En weg waren we, we brachten een bezoek aan de Sint. De kinderen gingen er helemaal in op. Het voelde fantastisch om dat te zien.


Verder gaven we ook nog een godsdienstmoment aan de hand van het verhaal van ' Job de giraf'. Daarbij gebruikten we ook prenten. De kleuters gingen er helemaal in op.


Ook het voorleesmoment stond op ons programma. Om in de sfeer van de Sint te blijven, las ik het boekje ' Pietje Pedro helpt de Sint' voor. Het was best een spannend verhaal, merkte ik aan de reacties van de kleuters. Toen ik begon aan het verhaal was het opeens muisstil. Dit zijn momenten waar ik enorm van genoten heb, de kleuters gingen in het verhaal op en vertelden er nog over op de speelplaats. 


Als beeldactiviteit maakten we het paard van Sinterklaas. De kleuters mochten de paarden kleuren of schilderen. Wij vulden ze op met krantenpropjes en als afwerking mochten de kleuters de manen van het paard nog bevestigen aan het paard. Op het einde van de stage kregen de kleuters de paarden mee naar huis. 


We hadden ook nog een bewegingsactiviteit waar de kleuters over de daken moesten lopen en zo een parcours moesten afleggen. Als tussendoortje hadden we een memoryspel van de Sint voorzien.


Dit was echt een topstage. Het contact met de kinderen vind ik geweldig. Ze komen naar je toe, vertellen dat ze jou een superjuf vinden, en wanneer je verteld in het laatste middagonthaal dat het je laatste dag is in de klas dat ze bijna tranen in hun ogen krijgen. Dit ontroerde mij, ik verlang al tot de volgende stage!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten