donderdag 21 november 2013

Samen peuteren

De peuterstage is ook alweer voorbij. Ik kan mezelf bijna niet volgen :) Het was namelijk geen gewone stage. Ik deed stage in een kinderdagverblijf: voor de module overgangen koos ik voor de route kinderopvang. Het interesseerde me wel hoe de overgang van peuters naar de kleuterklas gebeurt vanuit een kinderopvang. Zo leerde ik ook eens met peuters werken vanuit een andere context!
De bedoeling van de stage was echter niet zo simpel, we waren maar met 6 studentes die voor deze route kozen. Op ongeveer 3 dagen tijd kregen we tal van artikels en informatie waarmee we aan de slag konden gaan. Van daaruit gingen we vol goeie moed gaan observeren in de crèche.
Het was de bedoeling om ideeën, gedrag, activiteiten... uit de kleuters te halen. We moesten de peuters dus zodanig observeren zodat we te weten kwamen wat er leefde tussen de peuters en wat hen echt interesseerde. Geen gemakkelijke klus op twee dagen tijd, daarom ben ik nog een halve dag extra naar de crèche gegaan. Het moest werkelijk een verrijking voor peuters en mentor zijn.
Ik wilde vooral rond experimenteren werken, de kleuters dus onbekende materialen laten onderzoeken, exploreren...

Tijdens mijn observatiedagen zag ik dat de peuters een grote interesse hadden voor ballonnen, dus daar moest ik zeker en vast iets mee aanvangen! Ik vulde enkele ballonnen met de peuters op. Dit deden we met verschillende materialen: muntjes, rijst, belletjes... En zwaaien maar met die ballon, dat vonden de peuters reuzefijn!

Ik wilde toch wat werken rond de herfst. Daarom maakte ik een herfstboom met de peuters. Heel simpel te maken met behulp van de handjes van de peuters!





Doorheen de stage gaven de peuters mij nog leuke ideeën om rond te werken. Zo experimenteerden ze met scheerschuim, maakten ze een memory, ze mochten ploeteren in de klei... Ik kan niet van alle activiteiten foto's plaatsen, omwille van de privacy.

De peuters mochten nog experimenteren met houtskool en mochten zelfs eens de was ophangen. Heel goed voor de motoriek. Ze konden zich wel 20 minuten bezighouden met het ophangen van de was!










Voor de crèche was het zeker een verrijking dat ik er was, ik voelde ook aan dat de peuters het heel aangenaam vonden. Ik zal de peutertjes toch wel missen!!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten