De stagevoorbereidingen zijn volop aan de gang. Het idee is om samen met de kleuters een muziekdoosje te maken, of meer bepaald een schuddoos. Dit doen we met simpele kaasdozen. Aangezien ik stage loop in een gemengde klas, dus peuters en kleuters van een 1e kleuterklas moet ik wat variatie voorzien in de kleuterklas. Dus de kleuters van de eerste kleuterklas maken er ook nog een gedichten- en liedjesdoos bij. Deze doos kan open en dicht, wat heel duidelijk aan bod komt tijdens de stageweek. De dozen heb ik al een goeie grondlaag gegeven, zodat het schilderen in de kleuterklas volgende week vlot verloopt. Ik hoop een leuk resultaat te bekomen! Ik ben benieuwd!!
De vrijdag voor de stage ging ik al mijn stageklas klaarzetten, want het was een hele verhuis. En dozen nemen namelijk heel wat plaats in, dit kan je zien op deze foto. En dit was dan nog maar een klein deel die mee moest, maandag stamp ik mijn auto weer vol, en dan is het eindelijk tijd om de dozen tot leven te laten komen!
Maandag was het eindelijk zover. De kleuters waren dol op alle dozen, dat bleek heel duidelijk bij de waarneming die van een leien dakje verliep. Bijna elke activiteit heb ik ingeleid met een doos, en telkens opnieuw waren de kleuters razend benieuwd wat in de doos verscholen zat. We maakten ook leuke knutselwerkjes. Ik heb gedifferentieerd voor de peuters en de kleuters van de eerste kleuterklas. De peuters maakten uit een deksel (was ook een aan te leren begrip) een creatie met 'toververf'. Ik goot enkele druppels verf ( rood, blauw en geel) in het deksel en telkens 6 knikkers. Zo konden de kleuters het deksel heen en weer schudden en kregen ze toververf tevoorschijn! Ze waren verwonderd over het resultaat. Daarin kleefde ik dan hun liedje en versje die we in de loop van de week geleerd hadden.
De kleuters van de eerste kleuterklas maakten een liedjes- en versjesdoos. Deze doos kan open en toe ( ook aan te leren begrippen). Thuis had ik dus de dozen al een grondlaag gegeven. Kleuters mochten een kleur van papier kiezen en deze in stukjes scheuren. Daarna mochten ze de hele doos bekleven met de stukjes. Daarin kleefde ik eveneens het liedje en het versje.
Samen met alle kleuters maakten we ook nog een een schuddoos. Kleuters mochten een kaasdoos bestempelen met behulp van doosjes. Ik heb hierin alweer gedifferentieerd door de peuters enkel met rood te doen stempelen want deze kleur kennen ze het best. Peuters moesten ook enkel maar de boven- en onderkant bestempelen. Terwijl de kleuters van de eerste kleuterklas de hele doos moesten bestempelen en dit met de 3 hoofdkleuren. Ik deed er toen nog rijstkorrels in en schudden maar! Dolle pret was verzekerd!
Verder leerden we dus nog het versje:
Deurtje,
deurtje, ga eens open
want ik kom er in gekropen.
De deurtjes doe ik helemaal toe,
en als iemand op de bel duwt
roep ik: "KIEKEBOE!"
want ik kom er in gekropen.
De deurtjes doe ik helemaal toe,
en als iemand op de bel duwt
roep ik: "KIEKEBOE!"
Dit was ons liedje die we heel veel gezongen hebben. Ik duidde telkens 1 kleuter aan die de doos mocht laten rondreizen in de klas ( rondlopen in de kring) en deze dan telkens aan een andere kleuter mocht geven op het einde van het liedje. Ik dacht dat dit nog wat te moeilijk zou zijn, maar de kleuters deden heel goed mee!
Het was een zeer geslaagde stage, het thema dozen biedt heel wat mogelijkheden!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten